fredag, mars 25, 2011

Hälsa för mig

Hälsans mysterium av Aaron Antonovsky läste jag en gång i tiden när jag läste till sjuksköterska. Det har gjort att min syn på hälsa både har förenklats, men också komplicerats - paradoxalt nog. När jag då i denna utmaning ska beskriva hälsa för mig blir det nog till att förenkla det hela så att eventuella bloggläsare inte ska tappa sugen och att jag själv inte skall irra mig in i långa resonemang som jag inte hittar ur....
Min hälsa hänger mycket ihop med trötthet. Jag känner mig lätt trött om jag inte tränar till exempel. Det gör att när jag tränar orkar jag mycket mer än annars och jag känner mig friskare. Om jag håller på att bli sjuk eller förkyld, behöver jag kopiösa mängder sömn för att kurera mig. Det kan vara jobbigt, men också bra eftersom jag ofta kan sova bort en förkylning genom att lägga mig vid fem på eftermiddagen och sova i tretton timmar för att gå upp och arbeta i ett betydligt friskare tillstånd. Alltså; Hälsa för mig är att känna mig pigg.

1 kommentar:

Unknown sa...

Samma sak här. Jag behöver mycket sömn för att kunna fungera. Tyvärr sâ har idrottande aldrig varit ngt för mig men jag har hittat yoga och simning som fungerar bra.